4.hamownia

Dynoproject DP4L-IG to wszechstronne urządzenie pomiarowe

Posiadamy obciążeniową hamownię firmy DYNOPROJECT, model DP4L-IG. Jest to stacjonarna hamownia podwoziowa, umożliwiająca dokonywanie pomiarów w samochodach napędzanych na przednią, tylną bądź obie osie.

​Oprogramowanie hamowni posiada szeroki wachlarz możliwości wykonania pomiarów m.in.:

  • na zasadzie kontrolowanego wybiegu
  • w opcji stałej prędkości
  • tryb symulacji drogowej

funkcje te pomagają nam dokonywać pomiaru:

  • mocy na kołach
  • mocy strat z układu przeniesienia napedu
  • mocy silnika
  • momentu obrotowego

Nasza hamownia posiada zabudowane hamulce elektrowirowe, dzięki którym możemy zasymulować każde warunki, jakie pojazd może napotkać na drodze. W celu zapewnienia silnikowi realnych warunków pomiaru, zabudowaliśmy w pomieszczeniu hamowni system wentylacji, umożliwiający wymianę powietrza około trzy razy w ciągu jednej minuty!

Hamownia ta posiada nowatorski wzór moletowania rolek. Specjalny kształt radełek, dzieki którym w procesie produkcji powstają wzdłużne wyżłobienia w rolkach, podniósł o ok. 20% przyczepność opon (mierzone wzgledem tradycyjnego kształtu moletowania). To rozwiązanie posiada także drugi pozytywny aspekt. Specjalne wymodelowanie tych niewielkich zagłębień dodatkowo spowodowało spadek hałasu generowanego podczas testów auta na hamowni.

Hamowni DYNOPROJECT używamy do kontroli parametrów bazowych silnika. Jest ona przydatna przy wykonywaniu tuningu. Jest to urządzenie diagnostyczne, ilustrujące charakterystykę silnika w jego całym zakresie obrotów. Dzięki funkcji prezentacji parametrów w formie wykresów, szczegółowemu przebiegowi samych krzywych, czy też funkcji nakładania wykresów, jesteśmy w stanie porównać charakterystykę badanego silnika do innych egzemplarzy danego modelu, jak również np. porównać jego nową charakterystykę w stosunku do tej sprzed modyfikacji.

Wykonanie pomiaru jest także uwarunkowane nastepującymi parametrami technicznymi samochodu:

  • moc silnika do ok. 1000KM
  • max predkość do ok. 276km/h
  • minimalna wielkość koła to 12cali
  • maksymalny rozstaw kół do 2100mm
  • maksymalny nacisk na oś do 2900kg

Urządzenie mierzy z powtarzalnością rzedu 0,1km. Błąd pomiaru oscyluje w granicy +/-2km. Parametry końcowe uśredniane są do normy DIN70020.

Przykładowe ceny pomiarów na hamowni:

Auto z napędem na przednią / tylną oś z manualną skrzynią biegów - 150PLN (ze skrzynią automatyczną 175PLN)

Auto napędzane na obie osie z manualną skrzynią biegów - 250PLN (ze skrzynią automatyczną 275PLN)

Auta nieseryjne, ciężkie w przygotowaniu / wykonaniu pomiaru  - 350PLN

Jedna godzina pracy na hamowni (wynajęcie) - 400PLN